tirsdag 17. april 2012

Kapittel 9: Norge fra nedgang til vekst


1. Kirkeloven til Kristian 3. og det at han arresterte biskopene og beslagla kirkegodset markerte innføringen av reformasjonen i Danmark-Norge.
2. Olav Engelbrektsson var erkebiskop i Norge. Han gjorde motstand mot reformasjonen og søkte hjelp hos den tyske keiseren Karl 5. for å kunne forsvare den katolske kirken og norsk selvstendighet. Målet var å få en egen norsk konge og bryte med unionen. Men på grunn av liten støtte blant bøndene og mangel på militær hjelp fra Karl 5. måtte han rømme landet.
3. Reformasjonen svekket norsk språk og litteratur. Ettersom dansk er så likt norsk ble det brukt i forkynnelsen. Kirkens øverste ledere fremmet i stor grad dansk språk og kultur i Norge.
4. a) Sammenhengen mellom krigene på 1600-tallet og innføringen av eneveldet i Danmark-Norge er at krigene ført til enorm statsgjeld, noe som gjorde at skattene måtte økes. Kongen ønsket stendenes samtykke til dette. På stenderforsamlingen vakte adelen de andre stendenes raseri da den ikke ville gi slipp på sin skattefrihet. Borgerne og geistligheten bestemte seg da for å tilby kongen arverett til tronen slik at adelen i riksrådet, som tidligere hadde valgt konge, forsvant. Dette førte til innføringen av en ny statsform, nemlig eneveldet.
b) Av geografiske forordninger mellom Danmark, Norge og Sverige førte krigene til at Danmark-Norge tapte Skåne, hele vestkysten fra Skåne til Østfold, Jemtland og Herjedalen til Sverige.
5. I perioden 1400-1750 sank folketallet i Norge fram til ca. 1500 før det begynte å stige.
6. Tida omkring 1750 var et vendepunkt i samisk historie fordi samene fra da av måtte avfinne seg med at landområdene deres ble gjennomskåret av statlige grenser, og at råderetten over ressursene ble begrenset av ulike staters rettssystemer.
7. Mange bønder gikk over fra korndyrking til fedrift på grunn av at pestepidemiene førte til mangel på arbeidskraft. Fedrift krevde ikke så mange hender i arbeid, i tillegg til at ødegårdene kunne bli brukt til beiteområder.
8. En husmann var en landarbeider som av bønder fikk leie en plass med hus og et lite stykke jord, eller kanskje bare en hustomt. Husleia ble betalt med pliktarbeid på gården, med penger eller en kombinasjon av de to. Grunnen til at denne gruppen vokste så kraftig på 1700-tallet er stor befolkningsvekst på landsbygda og at det ikke var nok jord til alle.
9. Med fiskebonde mener man en som dyrker jorda, har buskap og deltar i fiske i visse deler av året.
10. En husstand er en gruppe mennesker, eller familie som tilhører samme husholdning. Grunnen til at husstanden var så viktig i det gamle samfunnet er at den var samfunnets minste byggekloss og fungerte som produksjonsenhet og formet miljøet der barn ble oppfostret i. I husstanden ble også gamle og syke tatt vare på.
11. Bergverksindustrien og sagbruket er nye næringer som oppsto på 1600-tallet.
12. Med ladested mener man mindre byer ved siden av kjøpstedene. Enkelte av disse fikk etterhvert rett til å drive noe handel. Med kjøpstad mener man byer med spesielle handelsrettigheter.

5 kommentarer:

  1. Jeg er nå fullstendig finansiell fordi jeg lånte fra LFDS. Jeg vil bringe dette til kunngjøringen til publikum om hvordan jeg kom i kontakt med LFDS etter at jeg mistet jobben og ble nektet lån av banken min og andre økonomiske institusjon på grunn av min kredittscore. Jeg kunne ikke betale barnas avgifter. Jeg sto bak på regninger, i ferd med å bli kastet ut av huset på grunn av min manglende evne til å betale husleien. Det var i løpet av denne perioden barna mine ble tatt fra meg av fosterhjem. Så bestemte jeg meg for å søke etter midler på nettet der jeg mistet $ 3707 som jeg lånte fra venner som jeg ble dratt av av to online låneselskaper. Inntil jeg leste om: Le_Meridian Funding Service (lfdsloans@outlook.com / lfdsloans@lemeridianfds.com) et sted på internett, var fortsatt ikke overbevist på grunn av det jeg har vært igjennom før en slektning av meg som er presteskap også fortalte meg om den pågående låneplanen til LFDS til en veldig lav rente på 1,9%% og nydelige avdragsbetingelser uten straff for mislighold av betaling. Jeg har ikke noe valg enn å også kontakte dem som jeg gjorde gjennom tekst + 1-989-394-3740 og Herr Benjamin svarte tilbake til meg. Den dagen var den beste dagen i livet mitt som aldri kan glemmes når jeg motta et kredittvarsel på $ 400 000,00. Usd-lånebeløp jeg søkte om. Jeg benyttet meg av lånet effektivt til å betale opp gjelden og starte opp en bedrift, og i dag er jeg og barna mine så glade og oppfylle. Du kan også kontakte dem via e-post: (lfdsloans@outlook.com / lfdsloans@lemeridianfds.com) WhatsApptext hjelpelinje: + 1-989-394-3740 Hvorfor gjør jeg dette? Jeg gjør dette for å redde så mange som trenger et lån for ikke å bli offer for svindel på internett. Takk og Gud velsigne dere alle, jeg er Oleksander Artem fra Horizon Park BC, Ukrain.

    SvarSlett
  2. Leter du etter presserende lån? Se ikke lenger. Atlas Loan Firm er et selskap med ren lån- og gjeldsfinansiering til avkastning på bare 3%. Vi kan finansiere opp til $ 25.000.000,00 (femti millioner dollar). Kontakt oss for din umiddelbare låneprosess.
    E-post .. Atlasloanfirm@outlook.com
    Telefon / Whatsapp +1443 345-9339

    SvarSlett
  3. Apzināšanās

    Mērķis ir informēt sabiedrību par veseliem vīriešiem un sievietēm. Kas interesē
    Pārdodot kaulu smadzenes (nieru orgānus) nierēm, sēkliniekiem un 100% nopietni sazinoties. E-pasts; blacksburgclinic@gmail.com
    Jo mums ir daudz
    Pašlaik pacientiem nepieciešama nieru transplantācija.
    Meklējiet veidus, kā pārdot savu nieru naudu, lai palīdzētu to finansēt
    Mēs pērkam jūsu
    Nieres par 1 000 000 eiro
    Svira: 800 000 eiro s
    Olnīcas: 350 000 eiro
    Astoņas smadzenes: 550 000 eiro




    Nosūtiet mums e-pastu

    E-pasts;
    E-pasts; blacksburgclinic@gmail.com

    WhatsApp: pajautājiet man

    Godīgi sakot
    Blacksburgas klīnika

    Lūdzu, ņemiet vērā, ka tikai donori var pieteikties uz derīgu donora sertifikātu. Lai uzzinātu vairāk par sertifikātu, sazinieties ar mums.

    SvarSlett
  4. Trenger du et lån? Send oss ??en remy.credit111@gmail.com e-post (remy.credit111@gmail.com) remy.credit111@gmail.com Hei Hvordan har du det i dag?? Trenger du et presserende lån nå innen de neste 6 timene uten stress eller forsinkelse REMY. CREDIT er her for å løse alle problemene dine i dag, vi gir lån til 2% rente og send oss ??en e-post nå for det presserende lånet dittSend oss ??en e-post email; remy.credit111@gmail.com (remy.credit111@gmail.com)
    e-post email; remy.credit111@gmail.com
    e-post email; remy.credit111@gmail.com
    e-post email; remy.credit111@gmail.com
    e-post email; remy.credit111@gmail.com
    e-post email; remy.credit111@gmail.com
    e-post email; remy.credit111@gmail.com
    e-post email; remy.credit111@gmail.com
    e-post email; remy.credit111@gmail.com
    e-post email; remy.credit111@gmail.com

    SvarSlett
  5. Kjære lånesøkere

    Har du økonomiske vanskeligheter? Vil du starte din egen bedrift? Dette låneselskapet ble etablert som en menneskerettighetsorganisasjon over hele verden med det eneste formål å hjelpe de fattige og økonomisk nødlidende. Hvis du ønsker å søke om lån, vennligst kontakt dem ved å bruke detaljene nedenfor: e-post: elenanino0007@gmail.com

    Navn:
    Nødvendig lånebeløp:
    Lånets varighet:
    Mobilnummer:

    Takk og Gud velsigne
    Ingrid

    SvarSlett