søndag 22. april 2012

Kapittel 11: Industrialisering og modernisering i Norge


1. Med begrepet modernisering mener man at samfunnet endres i retning av samfunnet vi har i dag. Dette innebærer industrialisering av næringslivet, kommunikasjonsutbygging og samfunnets sosiale inndeling.
2. Den tidlige industrialiseringen av Norge kjennetegnes av at driften av tradisjonelle næringer som sagbruk, høvlerier, møllebruk og teglverk fikk et mer industrialisert preg da driften ble mekanisert. De første virkelige fabrikkene i Norge var, i likhet med i England, spinnerier og veverier, altså tekstilindustri. Det ble også etablert mekaniske verksteder og etterhvert jernstøperier og andre jern- og metallbedrifter som blant annet produserte maskiner og redskaper til den nye industrien.
3. Vannkraft var viktig for norsk industri fordi det ga tilgang på billig elektrisitet.
4. Konsesjonslovene var lover som tok sikte på å regulere kjøp og utnyttelse av gruver og fossefall. Lovene slo fast alle som ville kjøpe en foss eller andre naturressurser måtte søke om konsesjon, altså tillatelse, hos myndigheten som satte vilkår for å gi en slik tillatelse. En viktig del av disse lovene gjaldt hjemfallsretten som innebar at både fossene og kraftstasjonene etter noen tiår tilfalt staten vederlagsfritt. Jeg tror disse lovene var omstridt fordi det gjorde det vanskeligere å starte y ny industri i Norge.
5. Den første norske jernbanen, mellom Kristiania og Eidsvoll, som ble åpnet i 1854, Kongsvingerbanen til Sverige, Rørosbanen, mellom Kristiania og Trondheim, som ble åpnet i 1877, Bergensbanen og Hurtigruten er eksempler på kommunikasjonsutbygging i Norge på 1800-tallet. Utbyggingen av nye kommunikasjonsmidler hadde stor betydning for de store endringene i norsk næringsliv fordi de nye fabrikkene var avhengige av å kunne sende ut varer til et stort marked og hadde behov for rask transport av råvarer og mennesker. Det var også nødvendig med kontakt mellom ulike steder ettersom informasjon og beskjeder skulle utveksles.
6. Årsaken til at det ble krise i skipsfarten fra 1880-årene er at dampskipene begynte å fortrenge seilskipene, som hadde vært grunnlaget for gullalderen i norsk skipsfart. Dampskipene var dyre å anskaffe og norske skipsverft manglet kunnskap om hvordan man bygde dem.
7. At bøndene måtte produsere melk, melkeprodukter og kjøtt til byene og mekaniseringen av jordbruket er noen av årsakene til at bøndene måtte legge om fra et jordbruk basert på selvforsyning til et jordbruk basert på salg.
8. Levekårene i den nye middelklassen og arbeiderklassen kjennetegnes av elendige boforhold, spesielt for arbeiderklassen, fordi husbyggingen ikke holdt tritt med befolkningsveksten. Men framveksten av den nye middelklassen ga nye muligheter for kvinner fordi behovet for funksjonærer i offentlig og privat virksomhet ble større og fordi landet trengte lærere.
9. Årsakene til at så mange nordmenn dro til Amerika er at USA tilbød religionsfrihet og fordi USA hadde behov for arbeidskraft både i industrien og for å dyrke jorda. The Homestead Act ga alle amerikanske borgere eller folk som hadde søkt om statsborgerskap, på visse betingelser, rett til å få over 600 mål jord gratis. Folk dro også fordi det ble trangt om plassen i Norge etter kraftig befolkningsvekst.

1 kommentar: